Vergroot de zichtbaarheid van jouw coöperatie met PR
Webinar van Energie Samen, 11-9-2025.
Aanleiding:
Eén van de doelen van Energie Samen is het zichtbaar maken van onze sector door communicatie. (Te) Vaak moeten wij en onze leden nog uitleggen wat een energiecoöperatie is en doet. PR kan helpen om die bekendheid te vergroten. En als iets bekend is en vertrouwd voelt, dan wil je daar eerder deel van uitmaken of aan meedoen.
Sinds kort werken wij vanuit Energie Samen daarom samen met een PR bureau, genaamd Continews. Dit omdat wij merken dat het aangaan en onderhouden van persrelaties, en het direct inspelen op de actualiteit met het juiste ‘nieuwshaakje’ veel tijd en focus kost. We begrijpen heel erg goed dat niet iedere coöperatie hier ook tijd, energie en budget voor heeft. Vandaar dan ook dat wij vanuit Energie Samen met onze ervaring jullie zo efficiënt mogelijk willen helpen. En, wij kunnen jullie hulp ook enorm goed gebruiken. Daarover later meer!
In deze sessie lag de focus op het herkennen, maken en verspreiden van (feitelijk) nieuws, niet op het creëren van creatieve publiekscampagnes.
Hieronder een samenvatting.
PR strategie
Bj Energie Samen zetten wij PR vooral in om de politieke agenda te beïnvloeden en om de naamsbekendheid van onze sector in zijn algemeenheid te vergroten, ook door verhalen en voorbeelden van onze leden te delen met landelijke media.
Jullie, onze leden, zullen PR vooral inzetten om lokale bekendheid te realiseren, niet alleen via de (lokale) media, maar ook met gerichte publiekscampagnes.
Hierin kunnen wij elkaar versterken en aanvullen.
Een voorbeeld. Netcongestie. Een probleem waar wij ons bij Energie Samen op het allerhoogste niveau voor onze leden voor inzetten. Energiecoöperaties zijn namelijk een deeloplossing van het probleem. Wij kunnen dat theoretisch heel goed vertellen, maar daarbij helpt het enorm als onze leden ook laten zien hoe dit de coöperatieve energietransitie raakt met lokale voorbeelden. Het helpt daarbij als we dezelfde boodschap vertellen over dit thema.
- Dit levert gelijk een concreet actiepunt op voor Energie Samen. Het uitwerken van kernboodschappen/talkingpoints over onze belangrijkste thema’s en die met jullie delen.
- Tweede actiepunt is om te bepalen waar we dit gaan delen met jullie. Meld je voor nu in de nieuwe LinkedIn Group.
Want, zoals terecht opgemerkt werd in de chat: “Als we samen dezelfde boodschap herhalen dan komen we sterker in beeld.”
Nieuwshaakjes
We hebben lang stilgestaan bij dit onderdeel, omdat het herkennen van nieuws soms best lastig is. Vaak zit je zelf zo diep in de materie, dat het je misschien niet eens opvalt of iets bijzonder/-nieuwswaardig is. Hierbij de opsomming die werd gegeven:
- Het opstarten / openen van een nieuw initiatief
- Het publiceren van (onderzoeks)resultaten
- Het opleveren van een nieuw (deel)project / innovatie
- Een nieuwe (lokale) samenwerking
- Bewijsvoering/lokale voorbeelden die aansluiten op hoofdthema’s van Energie Samen
- Lokale, maatschappelijke winsten
- Gezamenlijke besparingen en mijlpalen (Hoera 1.000 leden!)
- Een bijzonder (persoonlijk) verhaal
- Betrokkenheid van een (lokale) held/bekendheid
- Inhaken op een bekend momentum
- …
Probeer jouw nieuws, waar mogelijk, te linken aan een groter thema dat (lokaal) actueel is. Laat bijvoorbeeld zien dat door jullie nieuwe, lokale samenwerking er een bijdrage geleverd wordt aan het verminderen van energiearmoede in de buurt.
Persbericht schrijven
Heb jij nieuws geïdentificeerd in jouw coöperatie, klim dan in de pen om een persbericht te schrijven. Hieronder een template dat je op weg kan helpen. Houd max. 1 A4 aan en onthoud: je hoeft niet het verhaal van alle kanten te vertellen, het is juist ook fijn als pers door jouw bericht getriggerd wordt om zelf verder in het thema te duiken en te onderzoeken. Een korte ‘pitch’ met een uitnodiging om verder in gesprek te gaan, kan soms ook volstaan! Zie onderaan dit bericht voor een opzet van een persbericht.
Het uitsturen van jouw bericht
Zelf:
Onderzoek welke journalisten in jouw regio schrijven over thema’s die aansluiten bij jouw bericht. Benader hen, het liefst persoonlijk, met jouw persbericht:
Een voorbeeld. “Ik zie dat jij onlangs een artikel hebt geschreven over weerstand tegen windmolens in onze regio, maar wist je dat wij met [noem initiatief] juist ervoor zorgen dat [noem oplossing].
Met hulp van Energie Samen (via ANP Connect):
Wij hebben dit jaar nog een pilot lopen bij het ANP. Persberichten van onze leden kunnen wij via de database van het ANP naar redacties van landelijke, lokale en vakmedia sturen. Ga jij binnenkort een persbericht uitsturen en wil jij dat wij via deze tool jouw nieuws een extra zetje geven? Mail jouw persbericht (op tijd!*) dan naar: communicatie@energiesamen.nu dan kijken wij met jou mee.
* Liefst minimaal 2 dagen voor distributie, zodat we tijd hebben om het nieuws te beoordelen en klaar te zetten in de tool.
Zorg voor een goede landing: persrelaties opzetten én onderhouden
Een goede aanvulling van een van de deelnemers was heel terecht: zorg voor een zachte landing van je bericht en investeer tijd om journalisten te leren kennen in jouw regio, ook wanneer je geen nieuws hebt. Een rondleiding zonder een tegenprestatie te verwachten kan enorm gewaardeerd worden.
Als je weet wat de journalisten in jouw regio bezighoudt, weet je ook beter met welk nieuws je hen kan benaderen/uitnodigen. We begrijpen heel goed dat dit tijd en energie kost, maar dit kan jou lokaal veel opleveren. Wellicht is er binnenkort al een bijeenkomst waar een journalist eens bij kan aansluiten en zo laagdrempelig kan kennismaken met de voorzitter, zonder dat je daar dus zelf een ‘mediatour’ voor hoeft te organiseren of direct een tegenprestatie verwacht.
Een goede perspagina op je website
Het loont, indien je de capaciteit hebt, om een perspagina in te richten op jouw website waar je al je nieuws op plaatst. Daarnaast vul je dit aan met:
- Algemene informatie over jouw coöperaties
- Korte uitleg: wat is een energiecoöperatie
- Logo
- Foto’s die gebruikt mogen worden
- Persberichten of mijlpalen in chronologische voorbeelden
- Energie Samen is zelf achter de schermen bezig met een nieuwe website en het ontwikkelen van een goede perspagina. Wij onderzoeken of wij hier ook nieuws van onze leden op kunnen publiceren.
Tips delen
Twijfel jij of iets nieuwswaardig is, of heb jij nieuws waarvan jij denkt dat het heel nuttig is voor ons om te weten (en mee te nemen bij onze PR?). Mail dan naar: communicatie@energiesamen.nu jouw PR Tip! We hebben hiervoor een template ontwikkeld. Zo kunnen wij gauw beoordelen of en hoe we in kunnen springen op jullie nieuws.
Kansen delen
Heb jij de interesse gewekt bij pers en wil jij graag even sparren over talking points? Mail naar communicatie@energiesamen.nu waarover het interview gaat en voor welke vragen jij precies input nodig hebt. Denk jij dat het waardevol kan zijn om voor deze kans Siward Zomer naar voren te schuiven? Vraag het gerust. Zijn tijd is kostbaar dus we zijn selectief, maar voor goede kansen in (landelijke) media maken we tijd.
Elkaars nieuws delen
Mooie suggesties en handreikingen vanuit de deelnemers kwamen er over het delen en reageren op elkaars nieuws. Ook al zit jij in Groningen en komt het nieuws uit Limburg, dan kan het alsnog relevant zijn om te delen met jouw achterban: “Kijk, hier willen wij ook naar toe!”
Zoek elkaar op via LinkedIn, zodat je ook meer van elkaars nieuws ziet. En abonneer je uiteraard ook op de nieuwsbrief van Energie Samen!
Energie Samen onderzoekt hoe we deze uitwisseling nog verder kunnen faciliteren voor onze leden. We starten voor nu met de LinkedIn Group voor leden, omdat hier tijdens de sessie veel draagvlak voor bleek.
Opzet van een Persbericht
Een pakkende titel waar lokale relevantie of een tastbaar feit in staat
Eventueel een ondertitel voor extra duiding
PLAATS, DD MAAND 2025 – Nu volgt een inleiding waarin de belangrijkste informatie staat. Een journalist moet zonder het gehele bericht te hoeven lezen de essentie van het nieuws snappen. Als ezelsbruggetje kan je hier de 5 W’s + H voor onthouden (Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom + Hoe)
Een alinea voor meer achtergrond, vaak de HOE wat verder uitleggen en/of bron/cijfers toelichten.
Een tussenkop
Nog een alinea: vaak met een quote van iemand die betrokken is.
Een tussenkop
Nog een alinea: vaak met een quote van de woordvoerder/voorzitter waarin ook het waarom/de visie een plekje kan krijgen: ‘door dit resultaat, zijn we dichterbij ons doel om XYZ’/ ‘Dit helpt ons om in PLAATS, XYZ te realiseren’.
Over jouw organisatie
Een korte tekst, boilerplate, met feitelijke informatie over jouw coöperatie en een linkje naar de website.
Over lokale energiecoöperaties
Lokale energiecoöperaties zijn overal: In 95% van de gemeenten in Nederland zijn één of meerdere lokale initiatieven aan de slag. 98% van de bevolking heeft een energiecoöperatie in zijn of haar buurt en kan daarvan lid worden. Waar zijn de lokale energiecoöperatie bij jou in de buurt?
Contact
Hoe kan pers contact opnemen bij vragen/interviewverzoeken
+ Liggende foto van minimaal 2MB, rechtenvrij
Zorg hierbij voor een goede omschrijving. Staan er personen op? Benoem wie je ziet van links naar rechts en zorg voor goedkeuring van de geportretteerden.